نشست مشترک کمیته های علمی احناف و شوافع با حضور علمای شاخص این دو مذهب در تهران برگزار شد و مطالب مهمی در این نشست عنوان گردید که بخشی از آن منتشر می شود.

به گزارش رابط خبری دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان کرمانشاه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت نشست مشترک کمیته های علمی احناف و شوافع با حضور علمای شاخص این دو مذهب در تهران برگزار شد.
در این جلسه که دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت حضور داشت ابتدا مرتضی یوسفی راد معاون آموزش و پژوهش دبیرخانه و دبیر کمیته های علمی احناف و شوافع، ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور اعضای محترم کمیته های علمی و تشریح دستور کار نشست، گفت: جلسه دو هدف اساسی دارد یکی تحقق اهداف راهبردی که عبارتند از؛ سهیم شدن اعضاء محترم کمیته ها در ارتقای علمی و تربیت طلاب و روحانیون است و دیگری، اعلام نظر کارشناسانه از نظام جامع آموزشی و پژوهش و تربیتی مورد نظر از زوایای مختلف آن از جمله به ملاحظه مطابقت آن با مذاهب، رعایت اقتضائات محیطی، تقویت زبان فارسی، هویت اسلامی ایرانی و ارزشها می باشد.
در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا لطفیان دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، با تبیین جایگاه و چیستی علم، مشکل اصلی امروز بشر را غفلت از خودشناسی و جهل نسبت به خود و علم نسبت به جهان پیرامون دانست و افزود: این مسأله مشکلات متعددی و تحیّر و سرگردانی جدی را برای بشریت به دنبال آورده است.
دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، همچنین با بیان اینکه، امروز نماد علم و نماد جهل تقریباً دچار یک اختلاطی شده و بشر را همین اختلاط یا عجز از فهم، گرفتار کرده است، اظهار داشت: بنابراین یکی از اشکالاتی که حوزه های علمیه نیز دچار آن شده اند یک نگاه ظاهری به موضوع علم است. متأسفانه حوزه های علمیه به حدی ساختاری و دچار ظواهر شدند که اصل خود را فراموش کردند. بیشتر دغدغه حوزه های علمیه این شده است که نظام آموزشی ما چگونه باشد؟ استاد ما چه ویژگیهایی داشته باشد؟ و فراموش کردند که موضوعات انسان شناسی، خودشناسی و اخلاق، یکی از مهمترین اهداف ما در بحث تحصیل علم بوده است.
حجت الاسلام و المسلمین لطفیان، با انتقاد از تحمیل شدن ساختارهای بیرونی و وارداتی به مراکز علمی، تصریح کرد: متأسفانه از تبیین معرفت و حقیقت غفلت کردیم و در نتیجه یکباره با پدیده هایی مثل دین گریزی و دین ستیزی و… مواجه شده ایم.
ایشان، مشکل اصلی امروز جامعه بشری را جهل عنوان کرد و گفت: علم غربی با همه پیشرفتهای تکنولوژیکی هنوز نتوانسته خود خود انسان را کشف کند و اگر اندیشه ای بخواهد خود خود انسان را کشف کند اندیشه اسلامی است و در این میان حوزه های علمیه نقش ممتاز و اولی را بر عهده دارند.
دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت و جایگاه کمیته های علمی احناف و شوافع اشاره کرد و افزود: مراد و مقصود اصلی ما از تشکیل کمیته ها و گروههای علمی تعمیق معارف در حوزه های علمیه است هر چند یک بخشی از کار آن موضوع ساختار آموزشی است.
وی، تأکید کرد: ما باید حوزه های علمیه را با سه ویژگی تقویت کنیم که طلبه اول به تبلیغ، دوم به تعلیم و سوم به تعلیل بیندیشد.
ما این سومی (تعلیل) را فراموش کردیم و اصلاً حوزه ها به خود زحمت نمی دهند که وارد این فضاها بشوند. گروههای علمی احناف و شوافع که شکل می گیرند باید عمیقاً به این موضوعات ورود کنند و زحمت آن را متقبل شوند.
حجت الاسلام والمسلمین لطفیان، خطاب به اعضای کمیته های علمی احناف و شوافع تصریح کرد: شما باید در استانها گروههای علمی را با مدیریت خود راه اندازی کنید و دنبال این باشید که حوزه های علمیه، حوزه ی پاسخگو به مسائل جدی و اساسی باشند.
دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، در ادامه تأکید کرد: حوزه های علمیه چه شیعه و چه سنی باید مرکز مباحثات علمی عمیق باشند. وقتی حوزه این را عهده دار نیست یکباره می بینیم در تریبون نمازجمعه بحثی مطرح می شود که مردم متحیر می شوند.
ایشان با اشاره به اینکه، کمیته های علمی احناف و شوافع عهده دار مسائل کلان و بزرگی هستند، گفت: شأن کمیته علمی و گروههای آموزشی که ذیل آن تشکیل می شود، نظام تعمیق باورها و نظام موضوعات و مسائل است.
دبیرشورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت با بیان اینکه، هر چند بستر کار گروههای علمی در مدارس علوم دینی است اما فعالیت گروههای علمی نباید محدود در مدارس باشد، افزود: باید بدانیم مذاهب شافعی و حنفی با چه تهدیدهایی روبرو است یا تهدیدهایی که یک مسلمان و اهل سنت با آن مواجه می شود را چکار باید بکنیم؛ تمام دغدغه ما این است که این اصالت حفظ شود و یک اهل سنت، یک سنی اصیل و واقعی باقی بماند و گرفتار افراط، تفریط، بی معرفتی و لاقیدی نسبت به معارف نشود.
دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، تأکید کرد: شأن اعزه گرانقدر عضو کمیته های علمی احناف و شوافع علاوه بر ورود به موضوعات مدارس و نظام های درسی به عنوان یکی از مهمترین موضوعات، این است که در واقع باید یک نگاه اجتماعی هم داشته باشند و این را باید مطرح بکنند.
حجت الاسلام والمسلمین لطفیان افزود: وقتی کمیته های علمی رسوخ یک گروه یا جریان فکری را در یک مکتب مشاهده می کنند باید آینده پژوهانه بررسی نمایند آیا این ورود خوب است یا نه؟ که در آینده تبدیل به معضل نشود و نتوان جلوی آن را گرفت. بعضی از جاها باید محکم به میدان بیایید و تکلیف را یکسره کنید.
ایشان تأکید کرد: شأن کمیته های علمی شأن بسیار بالایی است، دوستان اهتمام بسیار جدی داشته باشند و حتماً در استانها نیز نشست¬ها و جلسات با این نگاه برگزار شود.
دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، با اعلام اینکه، دغدغه ما دغدغه بسیار جدی برای راه اندازی کمیته ها است و مدیریت آن تشریفاتی نیست، گفت: رئیس کمیته علمی یک فراگیری در سطح ملی خواهد داشت و باید در قامت یک چهره ملی با اهتمام جهادی مأموریت و نظام مسائل و موضوعات را در سطح مناطق مختلف کشور پیگیری کند و وارد فضای گفتمانی دقیق شود.
حجت الاسلام و المسلمین لطفیان، با تأکید بر اینکه، پس از اصلاح نظام آموزشی و ساختار حوزه های علمیه باید به موضوع امامان جمعه و جماعات ورود کرد.
ایشان با اعلام اینکه، همه جانبه از کمیته های علمی احناف و شوافع حمایت کرده و در اجرا کمک خواهیم کرد، گفت: هر چند کار سنگین است و پیچیدگیهای خاص خودش را دارد اما ان شاالله از رهگذر این کمیته ها علمی و گروههای آموزشی مسیر دسترسی مردم به حقیقت هموار شود.
دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، در پایان خاطر نشان کرد: کمیته های علمی در گامهای بعدی به عرصه اجتماع و دیگر عرصه های گوناگون از جمله مباحث فقهی و گروههای فقهی و اجتماعات ورود کنند و دارالافتاها در استانها را نیز تغذیه فکری نمایند.

  • نویسنده : رابط خبری
  • منبع خبر : سایت دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور